Audyt SEO dla Twojej strony internetowej

Poznaj kondycję SEO swojej witryny i dowiedz się, jakie zmiany wprowadzić, aby osiągać lepsze wyniki w wyszukiwarce Google.

BEHOLD - audyt SEO
BEHOLD - audyt SEO

Czym jest audyt SEO strony internetowej?

Audyt SEO polega na analizie witryny, aby określić kondycję tych elementów strony, które bezpośrednio wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Audyt SEO z reguły ma formę raportu, w wyniku którego możliwe będzie poznanie mocnych i słabych cech strony www. Ponieważ cechy te bezpośrednio oddziałują na widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, audyt jest niezbędny do stworzenia skutecznej strategii marketingowej, a ta z kolei niezbędna, aby rozpocząć właściwe pozycjonowanie witryny.

Co zyskasz dzięki audytowi SEO? Zalety audytu SEO dla strony i sklepu internetowego.

Dzięki audytowi SEO dowiesz się, jak Twoja obecna strona www lub sklep są zoptymalizowane pod kątem SEO. Innymi słowy, dowiesz się, jak Twoja witryna radzi sobie w wyszukiwarce Google, jaka jest jej ogólna, jak i szczegółowa (wg konkretnych słów kluczowych) pozycja w wynikach wyszukiwania. Taka analiza strony internetowej umożliwi też wykrycie ewentualnych innych wad strony, związanych z jej wydajnością (szybkość ładowania strony), jak i bezpieczeństwem. Jeżeli sytuacja będzie tego wymagać, warto zastanowić się nad przeprowadzeniem skutecznej optymalizacji witryny oraz jej zabezpieczeniem, chociażby w podstawowym zakresie. Wydajna i bezpieczna witryna przyczynia się do lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Nasz audyt SEO obejmuje przede wszystkim:

Widoczność strony

Analiza dostępności strony dla robotów Google (Googlebots).

Struktura linków

Analiza poprawności adresów URL podstron i linków wewnętrznych.

Raport pozycji w Google

Zestawienie pozycji witryny wg określonych fraz kluczowych w wyszukiwarce.

Audyt techniczny strony

Analiza witryny pod kątem wydajności, dostępności i optymalizacji technicznej.

Kiedy przeprowadzić audyt SEO strony lub sklepu?

Ze spokojem można powiedzieć, że audyt SEO swojej strony www warto przeprowadzić w każdym momencie, zwłaszcza jeżeli audyt nigdy dotąd w ogóle nie był przeprowadzany. Jest wysoce zalecany dla każdej strony, której pozycja w wyszukiwarce Google jest ważna z punktu rozwoju marketingowego. Analiza widoczności strony pozwoli określić pozycję strony w Google i wskazać potencjalne rozwiązania, które mogą poprawić widoczność strony internetowej w wyszukiwarce. Kiedy więc wykonać audyt strony www?

  1. strona www jest przenoszona – np. przy zmianie systemu CMS, przy przenoszeniu strony z jednego hostingu na drugi;
  2. powstaje nowa strona www – wówczas możliwe jest przygotowanie struktury dla nowej strony i opracowanie strategii, ale też analiza konkurencyjnych stron oraz przygotowanie zestawienia odpowiednich fraz kluczowych;
  3. przy zmianie treści strony, kiedy strona www jest rozbudowywana lub przebudowywania – np. uruchomiany jest sklep internetowy, rozbudowywana jest oferta czy ogólnie zawartość strony;
  4. przed pozycjonowaniem strony internetowej – wówczas profesjonalny audyt SEO jest obowiązkowy, aby określić obecną kondycję strony i przygotować strategię działań;
  5. przy zmianie agencji SEO – w zasadzie każda agencja SEO prowadzi działania wg własnego systemu pracy; zmiana agencji wymaga opracowania nowego planu przyszłych oraz analizy dotychczasowych działań, aby nie zaszkodzić obecnej pozycji w wyszukiwarce Google;
  6. w celu kontroli działań agencji SEO – gdy chcesz sprawdzić, jak działania Twojej agencji rzeczywiście wpływają na Twoją stronę pod kątem wyników wyszukiwania;
  7. przy nałożeniu kary lub zagrożeniu karą od Google – nieprawidłowe działania SEO mogą prowadzić do nałożenia na domenę kar, dzięki audytowi możliwe będzie określenie, jakie działania należy wprowadzić, aby ubiegać się o ich usunięcie lub uniknąć ich w przyszłości;
  8. kiedy pojawią się spadki ruchu na stronie – gdy na stronie pojawia się mniej odwiedzających niż dotychczas;
  9. kiedy maleje widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google – gdy wyniki organiczne spadają, warto przeprowadzić analizę widoczności strony, aby dowiedzieć się, co może być tego powodem;
  10. przy okazji optymalizacji technicznej strony – poprawa wydajności, tj. szybkości ładowania witryny www to świetna okazja, aby przyjrzeć się strukturze strony i wprowadzić poprawki poprawiające SEO.

Audyt SEO pozwala poznać odpowiedzi na kluczowe pytania związane z widocznością witryny w Google. Wskaże też na te problemy, które bezwzględnie należy wyeliminować, zwłaszcza przed regularnym pozycjonowaniem strony internetowej.

Jak wygląda audyt SEO?

Chociaż można określić, jaki powinien być zakres audytu SEO, to nigdy nie przebiega on zawsze tak samo, wg jednego określonego schematu. Wszystko zależy od danej strony, każda jest inna pod względem historii domeny zawartości. Tak więc prace konieczne do przeprowadzenia rzetelnego audytu SEO zawsze będą uzależnione od samej witryny i mogą wymagać użycia różnych narzędzi, w większości dostępnych za opłatą. Ogólnie, audyt SEO można podzielić na następujące grupy:

  1. Audyt SEO on-site: Analiza SEO budowy i zawartości strony internetowej, jak analiza słów kluczowych w treści czy analiza poprawności adresów URL podstron i linków na stronie.
  2. Audyt SEO off-site: Analiza SEO strony poza nią samą, tj. np. linkowanie zewnętrzne, autorytet i siła domeny czy indeks strony w Google.
  3. Audyt SEO techniczny: Audyt, który pozwala określić parametry techniczne strony, np. szybkość ładowania, dostosowanie do urządzeń mobilnych, dostępność.

Rzetelny audyt SEO powinien mieć formę raportu przystępnie przedstawiającego wyniki. Nie będzie to jednak dokument z instrukcjami, jak pożądane zmiany wprowadzić, a także nie będzie zawierać planu prowadzenia kampanii promocyjnych i pozycjonowania. Te informacje z kolei wymagają przygotowania całej obszernej strategii marketingowej.

Co powinien zawierać audyt SEO strony www?

Profesjonalny audyt strony internetowej pod kątem SEO to bardzo szczegółowy raport. Zważywszy na to, że nie ma jednego schematu, a zakres audytu SEO jest zawsze zależny od samej strony www, warto przekazać audyt SEO profesjonalistom. Co więc zawiera się w ramach audytu SEO?

  1. Analiza widoczności dla robotów Google – określa, czy strona www dopuszcza oprogramowanie Google celem zaindeksowania witryny w wyszukiwarce.
  2. Analiza widoczności wg. fraz kluczowych – analiza pozycji witrny w wyszukiwarce Google wskazanych przez właściciela strony słów kluczowych, na które strona powinna być widoczna w Google.
  3. Metatagi title i description – analiza tytułów oraz opisów stron pod kątem zgodności z treścią strony i frazami kluczowymi.
  4. Analiza grafik – analiza zdjęć i grafik pod kątem znaczników alt oraz title, a także szybkości ładowania.
  5. Analiza linków na stronie – analiza adresów url pozwala określić, czy linki poszczególnych podstron są przyjazne wyszukiwarkom Google i czy zawierają odpowiednie dla podstron frazy kluczowe. Sprawdzone zostaną także linki wewnętrzne pod kątem technicznym, m.in. czy zawierają znaczniki 'title’, a także czy nie prowadzą do stron 404.
  6. Analiza treści i nagłówków H1 – H6 – analiza treści pod kątem fraz kluczowych, również tych zawartych w tytułach podstron i nagłówkach poszczególnych sekcji.
  7. Analiza konkurencji na wskazane frazy kluczowe – analiza obecnych pozycji konkurencyjnych stron (lokalnych lub globalnych) w wyszukiwarce Google wg wskazanych przez właściciela słów kluczowych, na które strona powinna być widoczna w Google.
  8. Analiza błędów 404 – wykazanie linków wewnątrz strony, które prowadzą do nieistniejących podstron.
  9. Analiza linków prowadzących, tzw. backlinks – wykazane zostaną linki umieszczone w internecie, które prowadzą do audytowanej strony, wraz z określeniem ich mocy i wskazania ewentualnych szkodliwości.
  10. Wykazanie siły domeny – Domain Autority (DR) / Domain Rating (DR) / Page Rank (PR), parametry pozwalające określić związek domeny z branżą (tematyką) strony. Na siłę domeny mają wpływ wszystkie dotychczasowe działania SEO, jej wiek, optymalizacja pod kątem SEO, optymalizacja techniczna, linki prowadzące czy ilość odwiedzin. Im wyższa sila domeny, tym łatwiej uzyskać satysfakcjonujące efekty podczas pozycjonowania.
  11. Przegląd techniczny strony – to, jak techniczne strona jest przygotowana, wpływa również na jej widoczność w wyszukiwarce Google. Audyt pod kątem technicznym pozwala określić m. in. jak szybko strona się ładuje, czy skrypty JS blokują renderowanie strony co może powodować problemy w jej obsłudze, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych, czy jest stabilna wizualnie oraz dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Taki audyt witryny określa jej kondycję wg wskaźników Core Web Vitals i pozwala poprawić ogólne wrażenia użytkownika. Jest świetnym uzupełnieniem typowego audytu SEO. Ewentualne błędy związane z technicznym działaniem strony należy bezwzględnie wyeliminować, czyli przeprowadzić optymalizację witryny www.
  12. Analiza bezpieczeństwa – wykazanie, czy poprawnie skonfigurowano certyfikat SSL.
Co składa się na audyt SEO strony www

Zamów audyt SEO dla swojej strony www.

Przejdź do naszego formularza kontaktowego i zamów audyt SEO dla swojej strony w kilku prostych krokach.
Możesz też zamówić dodatkowe usługi.

Czym są roboty Google i jaki mają wpływ na SEO?

Roboty Google, inaczej Googlebots, to specjalne oprogramowanie analizujące strony internetowe. Roboty Google indeksują ich zawartość, dzięki czemu możliwe jest wyszukiwanie stron za pomocą określonych fraz kluczowych, które na stronach się znajdują. Indeksowanie strony może nastąpić samoistnie, choć lepiej do tego użyć specjalnych narzędzi (Google Search Console), które służą też do monitorowania stanu zaindeksowania strony.

Czym są frazy kluczowe i jak przysługują się do optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO?

Ogólnie, audyt SEO skupia się na szeregu aspektów, która mają wpływ na widoczność witryny w Google. Jednak audyt SEO bada też skuteczność fraz kluczowych, czyli dokonuje analizy słów, które w odpowiednim zestawieniu na stronie, pomagają w wyszukiwaniu danej witryny w Google. Gdy danych fraz jest za mało, algorytm Google może nie powiązać danej witryny z określonymi frazami. Gdy jest odwrotnie, tj. gdy fraz kluczowych jest na stronie za dużo, algorytm może uznać, że treść danej witryny jest celowo nimi przesycona, aby sztucznie osiągać wyższą pozycję w wyszukiwarce. Jednak takie działania uznawane są za oszustwo i zamiast pomóc, mogą zaszkodzić, a strona uznana za spam. Skuteczny audyt SEO ma na celu m.in. określenie tego, jak obecne na witrynie frazy kluczowe działają na jej pozycję w Google, oraz jakie inne frazy kluczowe należy na stronie dodatkowo umieścić. Wg. wyników przeprowadzonego audytu możliwe będzie skuteczne zaplanowanie strategii marketingowej celem dalszego pozycjonowania czy prowadzenia kampanii reklamowych Google Ads, Facebook, Instagram.

Jak poprawnie wykonać audyt SEO?

Aby analiza witryny była przeprowadzona rzetelnie, audyt SEO należy powierzyć doświadczonym specjalistom. Taki audyt wymaga branżowej wiedzy i często użycia specjalistycznych narzędzi, do których dostęp jest płatny i z reguły nieopłacalny do pracy tylko nad jedną stroną. Dodatkowo obsługa tych narzędzi wymaga pewnego przeszkolenia, co z kolei wymaga czasu i systematycznego uzupełniania wiedzy branżowej. Dlatego, jeżeli zechcesz przeprowadzić audyt samodzielnie, z reguły będzie to bardziej czasochłonne, a rezultaty mogą być nieprecyzyjne. Zadaniem audytu SEO jest takie prześwietlenie strony, aby informacje pochodzące z audytu umożliwiły przygotowanie skutecznego planu marketingowego dla kampanii reklamowych i pozycjonowania. Nie może więc być miejsca na pominięcie kluczowych informacji, które mogą wpłynąć na przygotowanie takiego planu w odpowiedni sposób.

Czy przeprowadzenie audytu SEO jest konieczne?

Audyt SEO pozwala na zbadanie obecnie funkcjonującej witryny i określenie jej potencjału pod względem szeroko pojętego SEO. Audyt strony warto wykonać zwłaszcza wtedy, kiedy strona nigdy nie była analizowana czy optymalizowana pod kątem SEO, kiedy planowane są większe zmiany w treści strony, czy gdy spadła ilość odwiedzających stronę. Wykonanie kompleksowego audytu SEO to podstawa przed opracowaniem całego planu marketingowego. Jeżeli np. prowadzisz biznes e-commerce, audyt sklepu internetowego jest podstawą do jakichkolwiek działań mających na celu zwiększenie sprzedaży.

Płatny audyt czy darmowy audyt strony?

Jeżeli prowadzisz stronę hobbystycznie i z punktu widzenia marketingowego nie jest ona tak bardzo istotna, możesz wykonać darmowy audyt SEO online. Wyniki audytu SEO na bazie darmowych narzędzi nie będą jednak tak rzetelne i nie będą w pełni oddawać faktycznego stanu strony. Może jednak być pewną podstawą do optymalizacji działania strony internetowej i jest zalecany wszystkim właścicielom stron internetowych. Jeżeli jednak chcesz dokładnej analizy i planujesz jakiekolwiek działania promocyjne, warto wykonać płatny audyt SEO, którego zakres jest znacznie bardziej rozległy, ponieważ jest przeprowadzany przez specjalistę SEO. Należy pamiętać, że przy audytach SEO generowanych online nie wszystkie informacje mogą być zgodne ze stanem faktycznym. Automatyczny audyt SEO to często algorytm, który nie uwzględnia wielu ważnych aspektów, zależnych od branży, lokalizacji czy ogólnie celu audytu, jaki chcemy osiągnąć. Jeżeli więc oczekujesz najlepszych rezultatów i planujesz poważne działania marketingowe, warto powierzyć audyt SEO profesjonalistom z branży. Audyt SEO przeprowadzony w taki sposób da najlepsze rezultaty i pozwali wyeliminować błędy związane z automatycznymi testami.

Czy optymalizacja wydajności wpływa na SEO?

W internecie można znaleźć bardzo wiele poradników jak przyśpieszyć witrynę internetową, jak i wiele, niemalże skrajnych opinii na temat tego, czy szybkość ładowania strony internetowej wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce Google. Jak w wielu przypadkach, prawda leży mniej więcej pośrodku i należy umieć wyciągnąć odpowiednie wnioski. Faktem jest, że od maja 2021 roku wskaźniki Core Web Vitals, które pomagają dbać o jakość stron www, są jednym z czynników rankingowych. Ważne jest, aby podkreślić tu słowa jednym z czynników, ponieważ na pozycję strony w Google ma wpływ ogromnie wiele czynników. Faktem jest też, że dobrze zoptymalizowana strona jest przyjazna dla użytkowników, przez co łatwiej jest osiągnąć na stronie określone cele. Gdy strona jest przyjazna użytkownikom, Google zdecydowanie to doceni i uzna stronę za bardziej „atrakcyjną”, co przełoży się na pozycję w wyszukiwarce Google. Natomiast nie warto poświęcać zbyt wiele uwagi na optymalizację techniczną kosztem innych działań na stronie – przygotowanie odpowiedniej struktury strony, zawartości czy odpowiednie linkowanie strony, jest równie ważne, co jej wydajność. Z drugiej zaś strony nie należy optymalizacji kompletnie pomijać. Błędy związane z szybkością ładowania witryny czy dostępnością będą dużym problemem użytkowym, nad którym prędzej czy później trzeba będzie zapanować. Aby dowiedzieć się, jak wydajna jest Twoja witryna, możesz wykonać darmowy audyt wydajności takimi narzędziami jak Lighthouse w przeglądarce Google Chrome czy online przy użyciu narzędzia Google Page Speed Insight. Samą optymalizację warto powierzyć doświadczonemu specjaliście. Do każdej strony należy podejść indywidualnie, nie każdą stronę też uda się zoptymalizować w satysfakcjonujący sposób. Nie można też ograniczać się tylko do strony głównej, optymalizację należy przeprowadzić dla całej witryny, kompleksowo wraz ze wszystkimi podstronami.

Ile kosztuje audyt SEO witryny internetowej?

Ceny audytu SEO zależą od wielu czynników i nigdy nie są takie same. Po pierwsze, przeprowadzenie audytu SEO możliwe jest w zasadzie na istniejącej już stronie. Jeżeli witryna dopiero powstaje, możliwe jest jednak przygotowanie struktury strony tak, aby była ona najbardziej odpowiadająca potrzebom i była wstanie zacząć konkurować z innymi witrynami. Cena audytu SEO to przede wszystkim koszt pracy specjalisty SEO, koszt jego czasu, który musi poświęcić na przygotowanie raportu. Dużo zależy od tego, jak obszerna jest witryna, w jakiej branży działa czy jakie dotychczasowe działania były podejmowane. Dla najlepszych efektów zakres audytu SEO należy ustalić przed rozpoczęciem prac, aby zakończyć audyt wynikiem odzwierciedlającym rzeczywisty stan witryny. Płatny audyt SEO to szczegółowa analiza strony, rzetelne i rozległe raporty, a wykonanie audytu nigdy nie przebiega wg takiego samego schematu. Ceny audytów SEO, które wykonujemy, zaczynają się już od 700zł netto za proste witryny, jednak cena ta wzrasta wraz z pewnymi czynnikami. Wyniki SEO audytu przekazujemy w formie pliku *.pdf, który możesz wykorzystać do dalszej pracy nad stroną. Jeżeli zdecydujesz się na regularne pozycjonowanie, cena audytu SEO wliczona zostaje w dodatkowe działania.

Jak długo trwa audyt SEO?

To, jak długo potrwa audyt, zależy m.in. od wielkości audytowanej strony. Audyt witryny małej firmy może potrwać kilka dni, ale im więcej podstron i treści, czas ten może się wydłużyć do kilku tygodni, lub nawet miesięcy.

Jak wyeliminować błędy związane z wydajnością swojej strony internetowej i poprawić SEO? Optymalizacja czasu ładowania strony.

Jeżeli audyt SEO wykaże problemy z wydajnością strony, konieczne będzie wyeliminowanie przynajmniej kluczowych problemów. Przede wszystkim, należy zacząć od wskaźników Core Web Vitals (więcej możesz przeczytaj tutaj). Określają one takie aspekty strony jak czas wyrenderowania największej treści na stronie, tj. bloku treści lub zdjęcia (LCP), czas interaktywności strony (FID), oraz stabilność wizualną (CLS). Optymalizacja tych wskaźników oddziałuje również na inne wskaźniki wydajności, np. czas odpowiedzi serwera. To, co dokładnie wpływa na obniżenie wydajności strony zależy od sposobu wykonania strony, użytych multimediów, czy wybranego hostingu. Więcej o optymalizacji witryny pod kątem wydajności możesz przeczytaj tutaj.

Jak wyeliminować błędy związane z widocznością witryny w wynikach wyszukiwania Google?

Jeżeli podczas analizy SEO strony wykazano, że strona nie wyświetla się w wynikach Google na satysfakcjonujących pozycjach, konieczna będzie optymalizacja SEO. Dokładne działania będą oczywiście zależeć od wyników samego audytu, a mogą to być m.in.:

  1. skonfigurowanie dostępu do strony dla robotów Google;
  2. zgłoszenie strony do zaindeksowania w Google;
  3. określenie adresu kanonicznego strony – adres strony powinien być określony w taki sposób, aby inne używane domeny prowadziły do głównej;
  4. konfiguracja metatagów title i description;
  5. przygotowanie treści na podstrony zawierające odpowiednie frazy kluczowe o określonym zagęszczeniu na stronie;
  6. przygotowanie odpowiedniej struktury strony;
  7. przygotowanie i uruchomienie kampanii reklamowych;
  8. pozyskiwanie linków prowadzących (tzw. backlinks);
  9. monitorowanie pozycji za pomocą odpowiednich narzędzi;
  10. optymalizacja techniczna strony.

Aby działania mające na celu poprawę widoczności witryny przyniosły pierwsze efekty, potrzeba czasu. Pierwsze efekty mogą być widoczne już po kilku tygodniach, jednak w bardziej skomplikowanych przypadkach, nawet po kilku miesiącach. Najlepsze efekty przyniosą jednak regularne działania, których zakres należy na bieżąco zestawiać z monitorowaniem strony. Takie regularne działania potoczne nazywa się pozycjonowaniem strony internetowej.

Jak przygotować stronę do audytu SEO? Warto pamiętać o kilku rzeczach.

Audyt SEO bada przede wszystkim błędy związane z widocznością danej strony w Google. Witryna nie wymaga specjalnego przygotowania, warto jednak pamiętać, aby:

  1. określić, czy wcześniej były prowadzone jakiekolwiek działania pod kątem pozycjonowania;
  2. posiadać dostęp do ustawień domeny oraz hostingu;
  3. posiadać dostęp do panelu administracyjnego witryny;
  4. posiadać prawa właśności do danej strony lub upoważnienie do zlecenia audytu.

Kiedy nie jesteś pewien – jak przekonać się do zrobienia audytu SEO?

W zasadzie wszystkie powody, dla których należy przeprowadzić płatny audyt SEO zostały określone powyżej. Jeżeli jednak z jakiegoś powodu nie widzisz podstaw, aby taki przeprowadzić, pomyśl o potencjalnych korzyściach dla Twojej firmy lub marki. Jeżeli jednak nie posiadasz np. wystarczającego budżetu, pozostaje Ci przeprowadzić darmowy audyt. Pamiętaj jednak, że zakres audytu SEO wykonywanego przez automatyczny algorytm obarczony jest ryzykiem błędu. Płatne audyty stron wykonywane są w sposób manualny, przez specjalistę SEO, przy użyciu odpowiednich narzędzi. Błędy związane z analizowaniem danej strony przy audytach SEO generowanych automatycznie są powszechne, zakłamują stan faktyczny i nie są solidną podstawą do optymalizacji treści strony. Dlatego warto powierzyć audyt SEO profesjonalistom z doświadczeniem i odpowiednią wiedzą branżową.

Nasze usługi marketingowe wspiera agencja

Agencja FerrumWeb